Hvor viktig er det visuelle? Visuelle.no er svært viktig naturligvis! Men vi mener egentlig den visuelle sansen som vi har og vår oppfattelse av det som er rundt oss. Spør du personer som ikke kan se, så vil de naturligvis ofte si at de skulle ønske de hadde synet, men at det samtidig har “åpnet øynene” deres til andre ting i livet. At de har rett og slett blitt mer oppmerksomme fordi de har blitt tvunget til å oppleve verden på en annerledes måte enn tidligere, og i sammenligning med andre. Det er nok vanskelig å forstå om man selv ikke har opplevd det. Du kan jo ha et bind for øynene i en dag eller to for å få en liten smak av det. Men så lenge en vet at det ikke er permanent så er det vanskelig å virkelig kunne relatere seg.
Og når det kommer da til design og hvordan vi opplever verden rundt oss så er jo dette svært viktig. Det er liksom ikke noe poeng med design om man ikke kan se det eller oppleve det. De sansene vi har er utrolig viktige i forhold til hvordan vi oppfatter verden rundt oss. Det er heller ikke tilfeldig at de har blitt formet på den måten de har, fordi vi på mange måter har gjort det selv sånn. Vi har tilpasset våre smaker til trendene. Fordi ser man på hvordan utviklingen går og hvordan trender forandrer på seg, så virker noen av de som om de ikke har med noe som har skjedd tidligere. Bare se på visse typer av musikk og rappere, og hvordan de kler seg og synger. Det har kanskje eksistert tidligere også, men ikke i mainstream som det har blitt nå. Kulturer forandrer seg og man må liksom henge med hele tiden om man ikke skal bli kastet av karusellen.
Design spiller en viktig rolle her, for tro ikke at det som skjer på musikkvideoer eller som vises på tv er tilfeldig. Veldig mye av det er nøye planlagt med klare mål i sikte. Man har en god forståelse for hva det er publikum vil ha, og da tilpasser man “produktet” til det. Det er ofte en gjennomgående rød tråd i en artist sitt image, det er bare å besøke hjemmesidene deres for å se hvor kalkulert det er. Samtidig som man prøver å fremstå som kaotisk og planløs. Det er egentlig en fantastisk kombinasjon, spesielt når de som kjøper det du har ikke legger merke til det.
Om de har klart det, så har de vært dyktige og har hatt et dyktig PR-team til å hjelpe, i tillegg til smarte designere som forstår tidsånden. Noe som er bortimot det aller viktigste.